12. 1. 2015.

Jedan praznični post i Vukicina lisnata pogača


Iako su praznici gotovo prošli, ostalo nam je još da dočekamo Srpsku Novu godinu, koristim ovu priliku da vam pre nego što počnem sa receptima i ostalom pričom, svima čestitam Novu godinu, da vam poželim puno zdravlja, jer koliko god to zvučalo kao kliše, ipak je ono najbitnije, puno sreće, radosti, ljubavi i para! Nadam se da će vam ova godina biti puno bolja u svakom smislu od prethodne.
Unapred se izvinjavam na dužini posta.

Verovatno znate da se u Srbiji za Božić česnica pravi kao neka vrsta hleba,  sa kvascem ili bez njega, kao pogača, kao kukuruzna pogača slična proji, a u nekim krajevima česnica može biti i nešto slično baklavi. Sve imaju jednu zajedničku stvar, u sebi sadrže novčić. Veruje se da će onome ko ga izvuče doneti novac u narednoj godini. Pored novčića stavljaju se još neke stvari u česnicu i svaka od njih ima svoju simboliku, veseljak za rados, dren za zdravlje...
 Kod mene se za Božić, sada već tradicionalno, kao česnica mesi ova lisnata pogača. Recept je zaista savršen, pa preporučujem da skoknete na link i pročitate o čemu se radi. Jako sam zahvalana Vukici što je ovaj recept podelila sa nama. Ja vam ovde neću prepisivati originalan recept, nego ću vam napisati onako kako sam ja pravila ovu pogaču.


 Lisnata pogača

Sastojci:

  • oko 700 gr brašna
  • 40 gr kvasca
  • 300 ml mleka
  • 2 kom jaja
  • 6 kašika ulja
  • 1 kašičica šećera
  • 1 kašičica soli
  •  
Još:
  • oko 150 gr maslaca za premazivanje
  • jedno žumance za premazivanje
  • susam, lan, ćurekot za posipanje


Postupak

U jednu šolju stavite kvasac, preko kašičicu šećera i kašičicu soli, sve prelijte toplim mlekom (ne vrelim) i ostavite da se kvasac rastvori. Za to će vam trebati oko pola sata (možda i manje) , a može i duže da stoji. Ja nekad kada mesim ujutru pogaču,  to pripremim uveče i onda samo ujutru zamesim pogaču.
Kada se kvasac rastvorio, u vanglu sipajte prosejano brašno, nemojte sve odjednom staviti. Za početak, stavite oko 500 - 600 gr brašna, pa na sredini napravite udubljenje. U to udubljenje dodajte jaja, pa ulje i na kraju dodajte mleko i kvasac lagano radeći rukama testo. 
Polako dodajte još brašna dok ne dobijete, glatko, mekano testo koje se ne lepi. Testo oblikujte u loptu i ostavite u vanglu. Vanglu pokrijte čistom suvom krpom, i stavite na toplo da nadođe. To toplo podrazumeva, blizu šporeta, ili blizu radijatora ili nekog grejnog tela, a ne direktno na šporet. Testo voli toplu i ujednačenu temperaturu, i kada vam se testo diže izbegavajte provetravanje prostorija i bilo kakvo strujanje hladnog vazduha. Testo treba da se uduplira u veličini, a može i više, i za to vam treba, otprilike oko 1h.
Kada je testo nadošlo, i udupliralo se, ponovo ga premesitie i podelite ga na 6 jednakih delova. Svaki deo otprilike oko 200 gr. Bar je meni tako bilo.
Od svakog dela, oblikujte loptice i ostavite ih da narastu oko 15 min. Može i duže, još bolje. Potom, uzmite jednu lopticu, pa je oklagijom, razvaljajte u krug prečnika oko 15-20 cm. Pa premažite potpuno omekšalim puterom.
Maslac (puter) vam mora biti potpuno mekan, kako bi se fino mazao. Ja sam koristila meggle jogurt maslac. Savršen je za testa, i inače on mi je posebno dobar kada ga koristim u korama ili kolačima, mislim na testo. Zaista sve preporuke za njega.
Sledeću lopticu razvucite oglakijom na krug istog prečnika kao i prethodnu. Stavite je preko prethodne razvučene i premazane loptice, takođe premažite puterom, i tako sve do poslednje lopite ponavljate postupak. Poslednju lopticu ne premazujete puterom sada.
Kada ste naslagali razvučeno testo jedno na drugo, oglagijom sve zajedno razvucite u veliki krug, prečnika oko 55 cm.  Sve premazite puterom.
Na 5 - 6 cm od oboda nožem isecite jedan krug. Tako ćete imati krug prečnika oko 50 cm i okolo traku širine oko 5 cm. Unutrašnji krug nožem isecite u 16 jednakih trouglova. Obod podelite na oko 8 delova.
Svaki deo uvijajte u fišeke, tako što ćete trouglove rolati ne po sredini kao kiflice, nego za ivicu uzmite jednu katetu, i ravno po njoj uvijajte testo. 
Dobijene fišeke slažite u pleh sa obručem. Moj je prečnika 28 cm. Na dno stavite pek papir, i onda nema potrebe da podmazujete pleh. Ukoliko pečete u tepsiji, morate je podmazati i posuti brašnom. Širu stranu fišeka stavite uz obod.
Kada sve fišeke poređate u krug uz obod, u sredini će vam ostati prazno mesto, to popunite ružicama koje ćete umotati od onih 8 delova koje ste dobili od oboda testa. I njih motate po istom principu kao i fišeke od trouglova. Ravnu ivicu stavljate dole.
Ostavite da testo nadođe oko 15 min u plehu. Za to vreme zagrejte rernu na 170 stepeni.
Pre pečenja, premažite testo žumancetom, ili celim umućenim jajem. Preko pospite susam, lan, ćurekot po želji.
Stavite peći u rernu, na oko 45 - 50 minuta. Ja pečem na 170 stepeni sa ventilatorom, i to mi bude dovoljno. Sve zavisi od toga kakva vam je rerna.
Da li je testo pečeno možete proveriti čačkalicom. Ako se ne lepi testo po čačkalici  kada je zabodete u pogaču, onda je pogača pečena.
Kada je pečena izvadite je iz rerne, skinite obruč i pokrijte čistom suvom krpom, par minuta.
Uživajte! Jako je fina i mekana i sutradan.


Što se tiče slatkiša, mi za Božić pravimo torte. Znam da mnogi prave sitne kolače i božićne keksiće, no kod nas je običaj da se pravi torta.


Ove godine kod mene od torti su bile Nugatela i Radina torta.


Već sam vam na blogu pisala recepte za obe torte, pa ću vam  sada samo ostaviti linkove.
Za Nugatelu kliknite - OVDE 
Za Radinu tortu kliknite - OVDE


Nadam se da su vam se dopale slike i recepti. Iskoristite ove praznične dane na najbolji način. Lično jako volim ovo doba godine oko Božića ima neku praznićnu magiju u sebi. Kod mene je jelka još uvek okićena i svaki dan uživam u njoj.


9 коментара:

  1. prelijepo...sve si divno uklopila... pogača je prelijepo urađena a tortice su baš fantastične.zimi,malo za promjenu,volim dobru voćnu tortu i ova Radina mi je "baš po mom"

    ОдговориИзбриши
  2. Ne znam šta bih pre. Sve izgleda fenomenalno! Srećna Nova godina i Božić i vama!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Irena, tebi i tvojima, takođe, želim srećne praznike i srećnu i uspešnu Novu godinu! <3

      Избриши
  3. Pogača ti je fenomenalno ispala. Pravila sam po Vukičinom receptu ranije, pa mogu da predpostavim ukus. :)
    Ali torte... Tvoje su mi baš, baš vrhunske, nema im mane!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala puno Gago! Ako si pravila pogaču onda znaš o čemu pričam! :*

      Избриши
  4. Waooww...prelepo sve izgleda. Pravila sam Vukicinu pogaču i zaista je dobra a ove torte obaraju s nogu...šta ću kad imam dve leve ruke za torte. Srećan vam Božić!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala puno draga Zorice na divnim rečima! Srećni praznici i vama! <3 <3 <3

      Избриши
  5. Lepo je, kod nas u Grčkoj nema takve pogače, bar nisam ja videla, kod nas u selima prave takav hleb radi venčanja :), svadbe

    ОдговориИзбриши